Buddhism helps us to experience the reality, without beliefs.

Buddhism helps us to experience the reality, without beliefs.
Buddhism helps us to experience the reality, without beliefs.

සංවාද සහ මාගේ පිළිතුරු (Comments & Replies)

Mata dana ganna one budurajanan wahanse mokak hari suthrayaka me lokaya golakarai kiyana de kiyala tiynwada

Ok mama meka balanan
Suresh

ow eka kiyala thiyanawa suthrayaka. habai eke kiyala thiyenne amuthu vidiyata. man eka gana visthara thawa tikakin ewannam
Janali Manisha

Ane ou ewannako. Man godak darmaya gena hoyanwa. Kauruwath e gana danne ne. Ekai oyage post eka dakkama oyagen ahanna hithuwe
Suresh

mage gaawa PDF ekak thibuna e gana. man eka thamai dan hoyanne. ada ho heta man eka hoyala ewannam. sutraye nam mata mathaka naha. eke thiyanawa divya thala hatharak gana visthara e divya thala hathara thiyana vidiya visthara kiyala thiyana vidiyen thamai loke golaakara bawa pahadili wenne. e ek ek divya thala wala inna minisunge aayushath wenas.
Janali Manisha

E kiyannw minis lokayag gola kara baya srujuwa kiyala nadda
Suresh

Pruthuviya golakara bawa Wakrawa thamai budu dahame kiyala thiyenne. PDF eka hoyaganna bari una. Wiki eke me vistharaya thiyanawa: Humans live on four continents which are, relatively speaking, small islands in a vast ocean that surrounds the axial world-mountain of Sumeru, and fills most of the Earth's surface. The four continents are: 1.) Jambudvīpa (Sanskrit) or Jambudīpa (Pāli) 2.) Pūrvavideha or Pubbavideha 3.) Aparagodānīya or Aparagoyāna 4.) Uttarakuru E suthraye sandahan wenawa Jambudīpa mahadvipayata pasuwa Pubbavideha mahadvipaya hamu wenawa kiyala, ita passe kiyala thiyana wadagathma de thamai Uttarakuru mahadvipayata pasuwa apahu Uttarakuru mahadvipaya hamu wenawa kiyala. e kiyanne pruthuviya golakaara bawa thamai eken kiyala thiyenne.
Suresh

E suthraye sandahan wenawa Jambudīpa mahadvipayata pasuwa Pubbavideha mahadvipaya hamu wenawa kiyala, ita passe kiyala thiyana wadagathma de thamai Uttarakuru mahadvipayata pasuwa apahu Jambudīpa mahadvipaya hamu wenawa kiyala. e kiyanne pruthuviya golakaara bawa thamai eken kiyala thiyenne.
Suresh

wadagathma de thamai Uttarakuru mahadvipayata pasuwa apahu Jambudīpa mahadvipaya hamu wenawa kiyala. e kiyanne pruthuviya golakaara bawa thamai eken kiyala thiyenne.
Suresh

පෘතුවිය ගෝලාකාරනම් විතරයි Uttarakuru මහාද්වීපයට පසුව නැවතත් Jambudvipa මහාද්වීපය හමුවීමට හැකියාවක් තියෙන්නෙ. ඒ කියන්නෙ මේ ලෝකෙ ගෝලාකාර බව තමයි එහි වක්‍රව සඳහන් වෙලා තියෙන්නේ.
Janali Manisha

Ane oyata godak thankz. Oyata hambunoth mata mokadda suthraye nama kiyala ewanna.

Janali Manisha

Meka kiyewwa

Thankx eth ara kalpa tika gena terenne ne

Suresh

ow, eke thiyenne vivida manushya loka wala inna manushayan gana vistharayak wenna puluwan. man sinhala suthraya hoyala balannam, habai kochchara kal yaida kiyanna baha, hamuduruwo kenekgenma thamai ahanna one.

Janali Manisha

වෙන ආගම් වල විශ්වය ගැන මොනාද කියලා තියෙන්නෙ? මුස්ලිම් ආගමෙනන් ලෝකය පැතලි කියලා තමා දැනටත් කියන්නෙ. කතොලිකත් එහෙමයි මන් හිතන්නෙ. හින්දු අය ලෝකය ගෝලාකාරයි කිය්ලා කියනවද කොහෙද හරියටම දන්නෙ නැ. එත් විශ්වය ගැන එයාලාගෙ අදහස මොකද්ද..

Suresh

හින්දු අය ගැන නම් මං හරියටම දන්නෙ නැහැ. කතෝලික සහ ක්‍රිස්තියානි ආගම් වල නම් කියන්නෙ පොළව සමතලා ප්‍රදේශයක් කියලයි. සුර්යයා තමයි ගමන් කරන්නෙ කියලයි කියල තියෙන්නෙ.

හින්දු අය ගැන නම් මං හරියටම දන්නෙ නැහැ. ඉස්ලාම් සහ ක්‍රිස්තියානි ආගම් වල නම් කියන්නෙ පොළව සමතලා ප්‍රදේශයක් කියලයි. සුර්යයා තමයි ගමන් කරන්නෙ කියලයි කියල තියෙන්නෙ.

Janali Manisha

ඒ හැම ආගමකම ඉතින් ලෝකය දෙවියො මැව්වා කියලනෙ කියන්නෙ.
Suresh

ලෝකය දෙවියෝ මැව්වා කියල නෙමෙයි කියන්නෙ. ලෝකයක් ගැන කතා කරන්නෙ නැහැ මුලින්ම පොළව මවල ඊට පස්සේ ඉර, හඳ, තරු සහ අනිත් දේවල් මැව්වා කියලයි කියන්නෙ. පොළව තැටියක් කියලයි හිතාගෙන ඉදල තියෙන්නෙ.
Janali Manisha

ගැලිලියොව මරන්නෙත් ලෝකට ගෝලාකාරයි කිව්වට පස්සෙලු නෙද ඒ කාලේ
Suresh

ඔව්. තවත් අයව මැරුව ඒ ගැන කියපු. සඳුදා ඉඳන් සිකුරාදා වෙනකම් මට වැඩිය වෙලාව නැහැ. සෙනසුරාදට හෝ ඉරිදට නම් වෙලාව තියනවා. සමහර දේවල් ගැන හිතද්දි වෙලාව යනව තේරෙන්නෙ නැහැ. මට වෙලාවක් තිබුනොත් විතරක් මං reply කරන්නම්.
Janali Manisha

Okay kamak nehe. Oyata aluth article ekak wage labunoth mata share karanko.
Suresh

ok man kiyannam 🙂

Suresh
Accourding to Buddhism we have an illusion about an existence of a permanent soul. The following practice can remove that illusion and then we will not reborn:
Mahasatipatthana Sutta Practice (briefly):
https://bauddha-tharka.blogspot.com/p/how-to-attain-nirvana-answered.html

Janali Manisha

මන් ඔයාව මේ ලගදි දවසකත් හෙව්වා නම අමතක වෙලා.
Suresh

ඔයා කියපු නිසා මං මතක තියාගෙන හිටියෙ අලුත් විස්තරයක් තිබුනොත් ඔයාට එවන්න. මං විශ්වයේ නිර්මාණය ගැන වීඩියෝ එකක් හදල තියෙන්නෙ. ඒක YouTube එකට දාල මං link එක එවන්නම්. බුදු දහම ගැනත් ඒකෙ ටිකක් තියනවා. මහා සතිපට්ඨාන සූත්‍රය මං කෙටියෙන් ඉංග්‍රීසියට හැරෙව්වා. සිංහලෙනුත් කෙටියෙන් ලියල තියෙන්නෙ එත් තාම ඒක Type කරන්න වෙලාවක් හම්බ උනේ නැහැ. ඒක මං කියෙව්වෙ "සිත නිවන බුදු බණ" කියන පොතෙන්. ලේඛකයන්: පූජ්‍ය කළුගමුවේ නාරද ස්ථවිර, ශාස්ත්‍රාචාර්ය ජේ.ඒ.ඩී. පෙරේරා.
Janali Manisha

Mama meka videshika ayath ekka share kara

Godak watinwa e ayata
Suresh

ow. eka ketiyen thiyana eka godak watinawa. nathnam praayogikawa bhaavithaa karanna amaarui.
Janali Manisha

Puluwan tharan english walin karanna. Mokada api attatama darmaya godak durata dannawane. Apita one tharan suwaminwahansela innawa daramaya dana ganna. Eth europen minissu godak innwa budu dahama gena hoyana. Eyalata hariyata darmayak kiyanna kauruwath ne

Enisa english ekak danmotn godak watinwa
Suresh

maath share karanna thamai eka English walinuth liwwe
Janali Manisha

Puluwanan youtube vedio ekak karanna. Hariyatama darmaya gena ekathu karala. Mulima Science ekka Buddhism compare wena widiha danmanan watinwa. Mokada ethakota minissu aniwarenma balanwa. Mokada e minissu hari haman agamak nethuwa ibagathe yana ayane

Anith ekagodak english eya Jesus wala compare karanwa budu hamuduronta. E budu dahama gena nodanna kama nisa. Ewa nethi karanna puluwan api hariyata darmaya liuwoth
Suresh

lankawe inna bikshoon wahansela mata nam devi varuntath wadaa watinawa. e ayata danuma vitharak nemei aadarshayath thiyanawa. pita ratawal wala inna ayata one budu dahame watinamm dewal igena ganna. eka nisaa thamai api ketiyen saha budu dahamata aawenika una dewal vitharak wadipura e ayath ekka share karaganna one. vidarshanaawath e wage deyak. nathnam e ayata patalenawa hindu dahama saha budu dahama.
Janali Manisha

Aniwarenma ekanan aththa. Me wage uthum darma deshayaka ipadune ape apramana kusalayak nisamai

Ou eka atta. Eyalata terena widihatai kiyanna one.
Suresh

mata welaawak labunama mata therena vidiyata lipiyak hari video ekak hari man karanawa. athyawashyama deyak vitharak share karanna balannam. mata thaama hamuduruwo kenekgen upades ganna yanna welaawak hamba une naha. man eka haamuduruwo kenekta kiwwa hamba wela kathaa karanna ennam kiyala prashna visandaganna. eth thaama yanna bari una.
Janali Manisha

ඇත්තටම මම දර්මය ගැන ගොඩක් දුරට දන්නවා සුත්‍ර වශයෙන් දන්නෙ නැ. නමුත් විඥානයෙ හැසිරිම කොහොමද අවසන් කරන්නෙ කියන දෙ ගොඩක් දුරට දැන් දන්නවා මොකද මම එක ප්‍රයොගිකව ගොඩක් දැන් වඩනවා දර්මය තුලට අවමනන් යාතාර්තය අපිට ලොකය වෙනස් කරන්න බැ කියන එක. ලෝකය ලොකයෙ ස්වභාවයෙන් තිබුනදෙන් අපි මෙකෙන් ගැලවිලා යන්න ඔනෙ කියන එක. නමුත් දන්න දෙ. හොයන කෙනෙක්ට දෙන්න තියනවනන් එක ගොඩක් ලොකු පිනක් වෙනවා. නමුත් මට ලියන්න තෙරෙන්නෙ නැහැ. Comments වගෙ දැක්කොත් විදෙශික අයගෙ එවට reply කරනවා ඒ ඇරෙන්න දර්මය ගැන ගොඩක් ගැබුරින් කියන්න තෙරෙන්නෙ නැ

Suresh

aththatama budu dahama praayogikawa lankawe saha pita ratawal wala gihiyanta bhaavithaa karanna awashya parisaraya hariyata hadila naha kiyalai mata hithenne. e parisaraya hadanna one gihiyanma thamai, bikshun wahansela karanna one dewal haritama karanawa. api danaganna one budu dahama hodama tika aragena vidarshanaa bhaavanaa madyasthaana ho kuti hadaagena hari sitha diyunu karaganna. minissu inne puduma tharageka. loketa penna thamai godak dewal karanne. sitha diyunu karaganna uwamanaawa thibunath ekata kisima sanvidaanathmaka wadapiliwelak naha. Phone walai Computers walai TV walai ellila idala saththu wage marila yanna wena vidiyata thamai ape pawl wala aya ada kaale hadila thiyenne. pin sidda wena wadanam godak karanawa, eth pin karana eka gana vitharai godak aya hithanne. darmaya hoyana ayata vitharak nemei, darmaya gana hoyanne nathuwa pansil wath rakinne nathuwa ohe jeevath wena ayawa darmayata yomu karana puluwan vidiyata thamai parisaraya hadenna one. ada kaale godak bana kiyanne bana ahana ayata vitharai. nathnam hira gewal wala bana kiyanawa. eth budu bana gana hariyata danne nathi bebaddo saha pansil kadana minissu godak samaajaye innawa. eth e ayata darmaya balen hari uganwanna puluwannam e aya karana aparaada godak adu wenna puluwan. mata therila thiyana vidiyata darmaya danne nathi nisai godak minissu waradi karanne. eth Maha Sathipattana suthraya wage goda gamburu therumak dewal thamai saralawa kiyala denna one, ehema nathuwa hoda naraka kiyala dunna kiyala vitharak jeevithe kiyanne mokakda kiyala therenne naha. hoda minissu welaa jeevath wenna baha kiyalai samahara minissu hithanne, eth jeevithe kiyanne therumak nathi deyak kiyala therunoth thamai darmaya paththata yomu wenne. podi saha loku minissu jeevath wenna karana rassaawal saha wyaapaara nisaa vitharak kochchara boru kiyanawada kiyala TV eke news baluwama therum ganna puluwan. e minissu e boru kiyanne e aya naraka minissu nisa nemei, eth e ayata honda prathipaththiyak saha kondak naha ehema nokara thamange paaduwa windaganna. athishokthi namin boru kiyana ayath innawa. minissunwa hurathal karana ayai hurathal wena ayai thamai godak inne. harinam api karanna one kana palenna gahuwa wage karanna one de kelinma kiyala e dewal karana awasha pasubima hadaaganima saha thaniyama hari thamange prathipaththi rakinna kondak thiyana minissu tikak hadaaganna ekai. ethakota apita adu gaane eka maarga pala laabi gihiyek kiyala hithanna puluwan kenekwath nirmaanaya karaganna hakiwei kiyala man hithanawa. minissunta darmaye hasirenna awashya vivekaya saha sthaana hadala denna nam aanduwen hari baawanaa madyasthaana rata pura hadanna one. polissiyak hama nagarekama thibunath, sellam karanna pittani thibunath baawanaawa wage aarya paryeshanayak karanna thanak hoyaagannath amaarui. panwal wala bikshun wahanselaata gihiyan karadarayak nowenna ona nisai bhaavanaa madyasthaanath hadanna one.
Suresh

monawahari deyak thibunoth man message ekak dennam. darmaye hasirenna matath loku welaawak naha. ekai math short cut hoyanne 🙂
Janali Manisha

ඔයා කියන කතාව ඇත්ත. මමත් ඉස්සර හිතන් හිටියෙ දර්මය දන්න ටික අනිත් අයට දෙනවා කියලා. නමුත් එක වැරදි. අපි මුලින්ම මේ දෙ දකින්න ඔනෙ. අපිට මේ ආයතන 6 වත් අනිත්‍යභාවය දකින්න බැරුව අනිත් අයට දර්ම දානය දෙන එක බොරුවක්. ඇත්තටම දර්මය දකින්න අපි ගස් යටට භාවනා මද්‍යස්තානයට යන්නම ඔනෙනැ. අපිට පටිච්චසමුප්පාදය නාම රුප දෙක සතරමහාදාතුවක් ලෙස දකින්න එතෙන්න යන්නම ඔනෙ නැ අපේ සිත තුලනෙ හැමදෙම තියෙන්නෙ. යන්න පුලුවනන් ඉතින් වඩාත් හොදයි නමුත් මම හිතන්නෙ නිහඩතාවය තියෙන්නෙ ගොශාව තුල කියලයි. නිස්කලංක තැන හොයන් යනවා කියන්නෙත් තෘශ්නාවක්. නමුත් එකෙ වැරැද්දක් නැහැ. ඔයා කියන අනිත් දෙ හරියටම හරි මිනිස්සු කුසල් කර්ම පස්සෙයි දුවන්නෙ. බුදුරජාණන්වහන්සේ දෙශ්නා කරෙ සියලු සංස්කාරයන් අනිත්‍යයි කියලා. නමුත් මිනිස්සු හිතන්නෙ අකුසල සංස්කාරයන් විතරයි අනිත්‍ය කියලා. අපෙ මිනිස්සු නන් ගොඩාක් ඉතින් කුසල් පස්සෙම තමයි යන්නෙ. නමුත් විදෙශික අයටනන් මේ දර්මය ගොඩක් ඉකමනට අවබෝද වෙන්න තියන ප්‍රවණතාවය වැඩි. මොකද එයාලාට ප්‍රඥාව තියන්වා. ඒ වගෙම තෘශණවාත් අපිට වඩා ටිකක් අඩුයි. අනිත් එක අපෙ මිනිස්සුන්ට සංසාර බිය කියන එක ඇති වෙන්න ඔනෙ. එක නැතුව ඉතින් මිනිස්සු පව් නොකර ඉන්නෙ නැ. අපහු ඉපදෙන්නෙ නැ කියලානෙ හිතන් ඉන්නෙ. අකුසලයක මහිමය ඉතින් අපහු ඉපදෙන එක මෙ මොඩ මිනිස්සුන්ට අතෙ තියලා පෙන්න විදිහකුත් නෑ.
Janali Manisha

ඔයා අන්තිමට කියපු දේ හරියට හරි. මේ නොදන්න මිනිස්සුන්ට අනිවාර්යයෙන්ම භාවනා මදය්ස්තානයක් අවශ්‍යයි

එතකොට නිකන්වත් ගිහින් එකෙ ඉදගෙන මොනාද මේ කියන්‍ර් කියලවත් අහගෙන ඉදි. එවගෙම ඉතින් එවා නියමාකාරව පවත්වාගෙන යන්න අවශ්‍ය භික්ෂූන් වහන්සෙලාත් සිටිය යුතුයි. මාත් භාවනා මද්‍යස්තාව වල ඉස්සර ඉදලා තියනවා
Seen by Janali Manisha at 12:02am

Suresh

ඔව් මං කිව්වෙත් ඒකයි, අපිටනම් ගෙදර හරි භාවනා කරන්න පරිසරයක් හදාගන්න පුළුවන්. ඒත් ධර්මයේ හැසිරෙන්නෙ නැති සහ පන්සල් යන්නෙ නැති අයව අඩුගානෙ භාවනා මද්‍යස්ථානයකටවත් ගෙන්න ගන්න පුළුවන් ඒ විදියෙ තැන් තියනවනම්, එහෙම නැති උනාම තමයි ඔලුව අව්ල් කරගෙන බාර් වලටම යන්නෙ සහ භාවනාව කියන්නෙ ගිහියන්ට තියන දෙයක් නෙමෙයි කියල මෝඩ විදියට හිතන්නෙ. ඒ අයට මමත්වය නැති කිරීමටම තමයි භාවනාවෙන් පුරුදු කරන්න ඕනෙ. මානසික ආතතිය අඩු කරගන්නත් හොඳම විදර්ශනා භාවනාවක් විදියටත් මාහා සතිපට්ඨාන සූත්‍රයේ සාරාංශය පාවිච්චි කරන්න පුළුවන්, ඒත් එක දීර්ගාව මතක තියාගෙන වඩන්න ගියොත් ඒකට වෙලාවක් නැතිකම නිසා වේගයෙන් භාවනා කරන්න ගිහින් ආතතියට පත්වෙන්නත් පුළුවන්. මං නිකං මේ දේවල් ගැන කිව්වෙ. මීට කලින් මේ දේවල් ගැන මේ විදියට මං කතා කරල නැහැ. අපි ලෝකය වෙනස් කරන්නම ඕනෙ නැහැ. ඉස්සෙල්ලම අපිට පුලුවන්නම් සෝතාඵන්න මාර්ග ඵලයට පත් උන කෙනෙකු සිතන විදියටවත් සිතන අය බවට පත්වෙන්න ඒක තමයි වටින්නෙ. මං මේ දේවල් කතා කරාට මං ඇත්තටම කැමති නැහැ මං ගමන් නොකරපු මාර්ගයක යන්න කියල කාටවත් කියන්න. මොකද මාත් තාම මාර්ගය සොයාගෙන යන්න සූදානම් වෙනව විතරයි. අපි හොයල බලමු අපිට ගිහියන් විදියට ඉක්මනින් සහ පහසුවෙන් නිවන් දකින්න නම් මාහා සතිපට්ඨාන සූත්‍රය සමග වැඩිය යුතු ගුණ ධර්ම මොනවද කියල සහ අත්‍යවශ්‍ය අනෙකුත් දර්ම දේශනා මොනවද කියල. සාරිපුත්ත මහා රහතන් වහන්සේගේ පාරමිතා ශක්තිය නිසා ගිහියෙක්ව සිටියදී සොවහන් වීම සඳහා ඇසූ එකම බන පදයේ අර්ථය "සියල්ල හේතුඵල නිසා සිදුවන බව" පමණයි. ඒ කියන්නෙ ඒ පොඩි බන පදය තුලත් මුළු බුදු දහමේ හරය තියනවා කියන එකයි. ඒ වගේ තව බන පද කිහිපයක් තියනවා අපි හොඳින් අධ්‍යයනය කරන්න අවශ්‍ය කරන. තවත් අවස්ථාවක කියනවා "කැමැත්තෙන් ඇලෙන එක නතර කරන්න කියල", ඒක ඇහුවම එක ගිහියෙක් රහත් ඵලයටම පත් උනේ ඒ ගිහියාගේ පාරමිතා ශක්තිය නිසා විතරක් නෙමෙයි, ඒ බන පදය තුල මුළු බුදු දහමේම හරය තියනවා. ඒ වගේ තව බන පද තියනවා. ඒවා තමයි අපිත් මතකයේ තියාගෙන විමසන්න උත්සහ කරන්න ඕනෙ.






Janali Manisha

මන් හිතන්නෙ "කැමැත්තෙන් ඇලෙන්න එපා" කියන්නෙ අවශ්‍ය සියල්ල පරිහරණය කරමින් අතහරින්න කියන දෙ වෙන්න ඔනෙ.

මොකද අපි කොච්චර අනිත්‍යයි කිව්වත් වැඩක් නැ. ඒ දෙ නොවිද.

මොකද කොයි මොහොතක හෝ අපිට අලුත් දෙයක් ලැබුන ගමන් අපි ගිහින් එවගෙ ඇලෙනවා.

Suresh

ආහාරයක් ගැනීමේදී උනත් එහි රසය නොවිඳ ආහාර ගන්න බැහැ. රසයක් විඳීම සඳහා ආහාරයක් ගන්න එපා කියල බුදුන් වහන්සේ ගිහියන්ට කියල නැහැ. නමුත් ඒ රසය විඳීමේ අරමුණින් ආහාර ගන්නවානම් එම විඳීමෙහි හට ගැනීම සිදුවුන ආකාරය සහ එහි අනිත්‍ය බව හේතුඵල අනුව බැලුවම එහි ඇත්තේ ගැටීමක් නිසා ඇතිවී නැති යන ක්‍රියාවලියක් (රසායනික සංයෝජනයන්) පමණක් බව තේරුම් ගන්න පුළුවන්නම් අපිව නැවත ඉපදීමක් ලබාදීමට හේතු වන පංච උපාදානස්කන්ධය (රූප, වේදනා, සංඥා, සංකාර, විඥාන) කැමැත්තෙන් අල්ලාගැනීම අඩු කරන්න පුළුවන්. හේතුඵල අවබෝධය තියනවානම් අපේ ශරීරය සහ දර කෝට්ටක් අතර ලොකු වෙනසක් නැති බව බුදුන් වහන්සේ දේශනා කරලා තියනවා. කැමැත්තෙන් ඇලෙන්න හේතුවක් නැති බව තේරුම් ගන්න තමයි පංච නීවරණ (කාමචිඡන්ද, ව්‍යාපාද, ථිනමිද්ද, උද්ධචිච කුක්කුචිච හා විචිකිචිචා) මමය කියාගන්න තන්හා දෘෂ්ටියෙන් තොරව හේතුඵල සහ අනිත්‍ය බව අවබෝධ කරගෙන ඒවා දකින්න කියල තියෙන්නෙ. විඳින්නේ මම නෙමෙයි නම් සහ විඳීම මගේ නෙමෙයි නම් එතන කැමැත්තෙන් අල්ලගන්න දෙයක් නැහැ. කෝටුවක් ගැටුන විට හෝ කැඩුන විට කෝටුවට සැප හෝ දුක් විඳීමක් නැහැ වගේ ඇලීමක් හෝ ගැටීමක් සිදු උනත් ඒ ඇලෙන්නෙ මමය හෝ ඒ ඇලීම මගේය කියල ආත්මීය වශයෙන් අල්ලාගැනීමක් නොකර අපගේ එදිනෙදා ජිවිතයේ මූලික අවශ්‍යතා, වගකීම් සහ යුතුකම් නිසා ඇලීමක් හෝ ගැටීමක් සිදුවුනත් ඒවා තුල ඇති හිස් බව නිසා ඒවාට කැමත්තෙන් ඇලීමට දෙයක් නැති බව තේරුම් ගැනීම තමයි ගිහියන් විදියට උත්සහ කරන්න ඕනෙ. කැමැත්තක් නැතුව ඇලෙන්න ගියත් ඇලුනට පස්සෙ කැමැත්තක් ඇතිවෙන්න පුළුවන් නිසයි ගිහි ජීවිතයට වඩා පහසුවෙන් පැවිදි ජීවිතය තුල කැමැත්තෙන් ඇලීම (ඡන්ද රාගය) නැති කරගන්න පුළුවන්කමක් තියෙන්නෙ.
Suresh

කැමැත්තෙන් ඇලීමක් ඇතිවෙන්නෙ අපේ සිත ඇතුළු ආයතන හය සිතුවිලි හෝ රූප, ශබ්ද වැනි දේවල් වලට ගැටීම නිසා විතරක් නෙමෙයි. ඒ ගැටීම අතර තියන බැඳීම තමයි අයින් කරන්න ඕනෙ. මුලාව නිසයි ඇලීම් සහ ගැටීම වලට කැමැත්තක් හෝ අකැමැත්තක් ඇතිවෙන්නෙ. පොඩි ළමයි සෙල්ලම් ගෙවල් ඇත්ත ගෙවල් විදියට පාවිච්චි කරත් ඒ අය ලොකු වෙද්දි එහෙම කරන්නෙ නැහැ. ඒ වගේ තමයි අනිත් දේවල් වලටත්. මුලාව අයින් කරොත් කැමැත්තත් ඉබේම නැති වෙනවා. මුලාව අයින් කරගන්නෙ නැතුව කැමැත්ත නැති කරගන්න අමාරුයි.
Janali Manisha

පැවිදි බව ලැබුවා උනත් ඇලිම් ගැටිම් අනිවාර්යයෙන්ම ඇති වෙනවා. සොවාන් ඵලයට පත් වෙච්ච කෙනා තුලත් කාම, රාග , පටිඝ තියනවනෙ. නමුත් සොවාන් ඵලයට පත් වෙච්ච කෙනා ඒ ඔස්සෙ තෘශ්ණාවෙන් තෙත් කරන්නෙ නැහැ. ගොඩක් අය අපි දකින දෙ, විදින දෙ තුල දෙයක් නැ කියලා හිතලා තෘශ්ණාව නැති කරන්න උත්සහ කරනවා. හරියට රුපයක් දැක්කාම මේ දැක්කා වු රුපය අවිද්‍යවක්, අවිද්‍යව තුල ඉදගෙනනෙ මෙ විදර්ශනා කරන්නෙ කියලා වගෙ දෙවල්. නමුත් මම නන් හිතන්නෙ රුපයමයි විදර්ශනා කරන්න ඔනෙ. නැත්තන් අපි මුලික පියවර නොතියා දෙවනි පියවරට ගියා වෙනවා. රුපය විදර්ශනා කරලා පුහුණු උනාට පස්සෙ ඉබෙම රුපය සතරමහා දාතුවක් ලෙස විඥානය දකින්න පුරුදු වෙනවා
Janali Manisha

ඔයා කියන දේ හරි මුලාව අයින් කරපු තැන ඉබෙම කැමැත්ත නැති වෙනවා.. රහතන්වහන්සෙලාගෙ හිත තුල ඇත්තෙ ඔය ස්වභාවය. නමුත් අපි කොහොමත් ඇලිමක් හො ගැටිමක් නැත්තන් උපෙක්ශාවක් ඇති කරගෙනම තමයි ඉලග සිතුවිල්ල වශයෙන් විදර්ශනා කරන්නෙ එතකොට අපි කොහොමත් රුපය දැක්ක මොහොතෙම මෙ 3න් එකක ඉදලා තියනවා. කොච්චර විදර්ශනා කරපු කෙනෙක් උනත් රහත්වෙලා නැතිනන් ඔය තුනෙන් එකක ඉන්නවා අපි අනිත්‍ය වැඩුවෙ නැත්තන්.






Suresh

රුපයෙන්ම තමයි හැම දේම හැදිලා තියෙන්නෙ. නාම කියන්නෙත් රුපයේ සියුම් ක්‍රියාකාරිත්වයක් නිසා හට ගත්ත දෙයක්. විඥාණය කියන්නෙත් නාම රුප නිසාම පවතින දෙයක්. ඒක නිසා රුපය විදර්ශනා නුවනින් දකින එකත් හොඳයි. ඒකෙන් අනිත්‍යත් දකින්න පුළුවන් වෙනවා.
Seen by Janali Manisha at 3:00pm


ඇත්තටම නාමය කියන්නෙ දැනුමක් නෙවෙයිද? ඒ කියන්නෙ අපිට ඇපල් ගෙඩියක් පෙන්නලා පොඩ් කාලෙ ඉදන් ඇපල් ගෙඩිය මේ තියෙන්නෙ ඇපල් ගෙඩිය කියලා අපිට ඒ අදාලා සතරමහාදාතුව නම්ක වශයෙන් හදුනනවානෙ. එක නෙද අපි නාමයක් කියලා හදුනා ගන්නෙ? නමුත් එතන ඇත්තටම නාමයක් කියලා කියන්නෙත් බොරුවකටනෙ
Suresh

මං නම් හිතන්නෙ නාම කියන්නෙ දත්තයක් (data) කියලයි. රූප මගින් නාම සටහන් කරනවා කියලයි මං හිතන්නෙ, හරියට CD තැටියක දත්ත ගබඩා කරන්න CD තැටියට කිරණයක් එල්ල කරල ඒ CD තැටියේ සියුම් රුපයක් වෙනස් කරනවා වගේ, මේ විශ්වය තුල නාමයත් ගබඩා වීමක් සිදුවෙනවා. ඒක නිසා විය යුතුයි. කල්ප ගානක ඉතිහාසයක් උනත් බුදු කෙනෙකුට බලන්න පුළුවන් කමක් තියෙන්නෙත් ඒ වගේ හේතුවක් නිසා විය හැකියි. අපි නාම කියල හඳුන්වන දේවල් සම්මුති විතරයි. ඒවා සකස් වෙන විදියට අනුව අපි නම් කිරීමක් කරනවා, ඒ වගේ තමයි කර්මයත් නාමය නිසා ක්‍රියාත්මක වන දෙයක් විය හැකියි. අහෝසි කාර්ම කියල කියන්නෙ ඇතැම් දුර්වල නාමයන් මැකී යාමක් විය හැකියි. මං හිතන්නෙ අපේ විශ්වය තුල ඇති අවකාශය තුල සටහන් තැබීමක් සිදුවිය හැකියි කියලයි. ඊට තවත් හේතුවක් තමයි අපිට නොපෙනෙන අංශුත් මේ විශ්වය තුල තිබිය හැකි නිසා ඒවායේ සැකැස්ම වෙනස් වීමෙන් ඕනෑතරම් නාමය විශ්වය තුල තැම්පත් විය හැකි වීමයි. බුදු දහම තුල හඳුන්වල තියෙන්න "නාමය" තුලත් තියෙන්නෙ සකස් වීමක් තමයි. මං හිතන්නෙ ඒ සකස් වීම සියුම්ව සටහන් වීමක් සිදුවෙනවා කියලයි.

Seen by Janali Manisha at July 4th, 3:26pm
ඔව් හරියට හරි. මම එක අදහසට එකගයි. මමත් ඔයා ඔය කියපු දේ ගැන හිතුවා දවසක්. අපි phone එකකින් කතා කරද්දි. එක තැනක ඉදන් තවත් තැනකට ශබ්දයක් ගමන් කරද්දිත්, ඒ ශබ්දය විනාශ විමක් වෙන්නෙ නැනෙ නෙද? එක කොහෙ හරි තැම්පත් වෙනවනෙ. නමුත් මට අපි මෙ කරන කියන දෙවල් විශ්වය තුල තැම්පත් විම කියන දෙ ගැන ගොඩි ගැටලු සහගත බවක් තියනවා. ඔයාගෙ අදහසනන් හරියටම හරි. සියට 1000ක් එකගයි

Suresh
වැඩ නිසා ටිකක් කල් ගියා කතාකරන්න. මං පහල දාල තියන විස්තරය ඔයාගෙ ප්‍රශ්නෙට ගැලපෙනවද බලන්න.

නොයෙක් සිදුවීම් අපිට මතක් වෙන්නෙ සංඤා (Perception and/or cognition) නිසයි. අපේ මොලයෙන් පිටත ඝණ, ද්‍රව සහ වායු වල තැම්පත් වෙලා තියන තොරතුරු නවීන තාක්ෂණික උපකරණ වලින් දැනගන්න හැකි වෙන්න පුළුවන්, ඒත් ඊටත් වඩා සියුම් විදියට අවකාශය තුල ඇතිවෙමින් නැතිවෙමින් පවතින අංශු වල සකස් වීමක් නිසා තැම්පත් වෙන්න පුළුවන් තොරතුරු කියවීමේ හැකියාවක් අපේ සිතට තියනවා කියල මං හිතනවා. සත්වයන් ඒ තොරතුරු සටහන් කරන්නේ වේදනාව ඇති වීමේදී විය හැකියි. අපි විසින් සටහන් කරන තොරතුරු අපේ සංඤා විය හැකියි. ඒවා අපේ ජීවිතයට සම්බන්ධ වන විදිය සංස්කාර ලෙස හඳුන්වනවා විය හැකයි. මං දන්න විදියට වේදනා, සංඤා සහ සංස්කාර වලට තමයි අපි බුදු දහමට අනුව 'නාම' කියල හඳුන්වන්නෙ. නාම (දත්ත/Data) සහ රූප (ද්‍රව්‍ය/ Matter or Form) එකිනෙක සම්බන්ධ කරන්නේ විඤානය (දැනගැනීම (දත්ත කියවීම) / Knowing (data reader)) නමැති එකක් පසුපස එකක් ගමන් කරන විඤානයන්ගෙන් පෙර විඤානයක් නිසාම හටගත් පසු විඤානයක් හෙවත් සංස්කාරයන් නමැති දැනගැනීමේ රටාවන් (දැනගැනීමට යොමුවන විදිය) (Volition or Mental Formation) නිර්මාණය වීම සඳහා වක්‍රව (රුප, වේදනා සහ සංඤා හරහා) හේතුවක් වූ පෙර විඤානයන් නිසාම සකස් වූ ධර්මයක් වන සංස්කාර සමග රූප නැවත නැවත සම්බන්ධ වීම නිසාම විඤානයන් (දත්ත කියවීම/data reading) හට ගැනීමේ චක්‍රීය ක්‍රියාවලිය නිසා රූප, වේදනා, සංඤා, සංස්කාර සහ විඤාන කියන කරුණු පහේ පැවැත්මට අනුව සිතක් විදියට ක්‍රියාත්මක වෙනවා.

විඤානය (Consciousness) නිසා නාම සහ රූප හට ගැනීම සිදුවුනත් විඤානය නිරුද්ධ කිරීමට (නැති කිරීමට) නම් විඤානය උපාදානය (විඤානයට/ දැනගැනීමට දැඩිව එල්ලී සිටීම/අල්ලා ගැනීම) නැති කල යුතු මෙන්ම විඤානයට ඉදිරියෙන් සහ පසුපසින් චක්‍රීයව ගමන් කරන රූප, වේදනා, සංඤා සහ සංස්කාර ධර්මයන් ද උපාදානය කරගැනීමත් (දැඩිව එල්ලීගෙන සිටීම) නතර කරන්න ඕනෙ.

මං හිතන විදියට නාමයන් සටහන් වීමක් සිදුවෙන්නෙත් රූප වල හැඩය වෙනස් වීමෙන්ම තමයි. ඒත් අපිට පෙනෙන රූප වල නෙමෙයි ගොඩක් දේවල් සටහන් වෙන්නෙ. අපේ මතකයන් කෙටි කාලීනව සටහන් වෙන්නෙ නම් අපේ මොලයේ තියන අපිට පෙනෙන සහ ගමන් කරන සහ ගමන් නොකරන අංශුමය රූප වල වෙන්න පුළුවන්. ඒත් අපේ විඤානයට පුළුවන් අපේ මොලයේ තියන නාමයන් සහ මොලයෙන් පිටත තියන නාමයන් සමග සම්බන්ධ වෙලා රූපයන් වෙනස් කරන අතර තවත් නාමයන් සටහන් කරන්න. ඒත් විඤානය පවතින්නේ නාම සහ රූප වල චක්‍රීය ක්‍රියාවලියක් නිසාම තමයි. මං හිතන්නෙ හිස් අවකාශය තුල තමයි බොහෝ නාමයන් දීර්ග කාලීනව සටහන් වීමක් සිදුවෙන්නෙ.
Suresh
ග්‍රහලෝක සහ සූර්යයා එකම තැනක රැඳෙන්නේ නැතුව සුළියක් (vortex) ආකාරයට ඉදිරියට ගමන් කරන නිසා අධික වශයෙන් නාමයන් (දත්ත/data) එකම තැන නැවත නැවතත් සටහන් වීමක් සිදුවෙන්නෙ නැති නිසා අවකාශය තුල තරමක් පැහැදිළිව තොරතුරු සටහන් වීමක් සිදුවිය හැකි බවත් හිතන්න පුළුවන් (our solar system is a vortex http://www.youtube.com/watch?v=0jHsq36_NTU). මං හිතන්නෙ හිස් අවකාෂය සම්පුර්ණයෙන්ම හිස් නැහැ කියලයි. රසායනිකව ප්‍රතික්‍රිය නොකරන සහ ගුරුත්වාකර්ෂණට හසු නොවන විදියට ඇති වෙමින් සහ නැතිවෙමින් පවතින අංශු පිරිච්ච අවකාශයක් තුල අපි පනුවො වගේ හාරගෙන යමින් සටහන් තබනවා කියලයි මං හිතන්නෙ. ඒ සටහන් තබන මාර්ගය හරහා ග්‍රහලෝක ගමන් කරන නිසා අපේ කර්මයන් වලට බලපෑම් කිරීමට හෝ අවහිර කිරීමට හැකියාවක් ග්‍රහලෝක සහ තරු වලටත් හිමි වන නිසා තමයි තරු සහ ග්‍රහලෝක වල පිහිටීම අපේ ජීවිත වලටත් අසාමාන්‍ය විදියට බලපානවා කියල කියන්නෙ. අපි ඉපදෙන වෙලාවේදී ග්‍රහයන්ගේ පිහිටීම මගින් අපේ අභ්‍යන්තර නාම සහ රූප සමග එතරම් සම්බන්ධ නොවූ අපේ ශරීරයෙන් පිටත ඇති නාම සහ රූප වලට සම්බන්ධ වීම ආරම්භ වීම ග්‍රහයන්ගේ පිහිටීමේ සහ ශක්තීන්ගේ බලපෑම් වලට අනුව පාලනයක් වීම ආරම්භ වෙනවා වෙන්නත් පුළුවන්.

සිතක් පැවතීමට හෝ ආරම්භ වීමට අත්‍යවශ්‍ය වන කරුණු පහ තමයි රූප, වේදනා, සංඤා, සංස්කාර සහ විඤාන කියන පංච උපාදානස්කන්ධය (The Five Aggregates Of Clinging). ශරීරය විනාශ වීමේදී (මිය යෑමේදී) ඒ ධර්මතා 5 තුල දැඩිව එල්ලී/අල්ලාගෙන නොසිටින සිතක් තුල තවත් භවයක් (උපතක්) ඇල්ලීමට (භවයක එල්ලීමට/Clinging) හේතුවන පොළඹවීමේ අධික ආකර්ෂණ ශක්තියක් නැති නිසා අලුත් ශරීරයකට ගමන් කරන්නෙ නැහැ.

මං හිතන විදියට ස්වභාවිකව රූප සමග රූප ගැටීම නිසා රූපවල සිදුවන වෙනස වේදනාවක් (Sensation or Feeling) ලෙස සැලකුවොත් එම ක්‍රියාවලියේදී තවත් ක්‍රියා 3ක් එකවර සිදුවෙන්න පුළුවන්. ඒ තමයි, අවකාශය තුල එම සිදුවීම දත්තයක් ලෙස සටහන් වීම (සංඤා නිර්මාණය වීම), එය සිදුවූ ආකාරය නිසා හටගත් ආකර්ෂණ ශක්තියක් හෝ වේගයක් නිසා මෙවර රූප සමග දත්තයන් (නාම) ගැටීමට (හෝ දත්ත සමග රූපයන් ගැටීමට) හැකියාවක් ඇති වීම (සංස්කාර නිර්මාණය වීම) (එනම් මං තේරුම්ගත් විදියට, සංස්කාර යනු නාම සමග රූප ගැටීමක් නොව ඒවා වලට ගැටීමට අවශ්‍ය වේගයක් ලබාදීමකි.), අවසානයේදී නාම (දත්ත) සමග රූප ගැටීම නිසා රූප සහ නාම එකිනෙක ගැටීම වලදී නාම සහ රූප අතර ආකර්ෂණ ශක්තියක් (ඇලීමක් / Attachment or Attraction/ Interaction ) ඇති වීම හෙවත් දැනගැනීමක් ඇති වීම (විඤානය නිර්මාණය වීම) සමග අහඹු ලෙස එම විඤානය (දැනගැනීම/ ආකර්ෂණ ශක්තිය) වෙනත් දැඩි ඇලීමකට (එල්ලෙනසුළු ඇලීමකට) නැඹුරු (බර) වීම හෙවත් ඉතාමත්ම ආසන්නයේ ඇති ආකර්ෂණ ශක්තිය වැඩි (ඇලීම වැඩි) වෙනත් රූප (ද්‍රව්‍ය) සහ නාම (දත්ත) අතර ආකර්ෂණ ශක්තියක් ඇති කිරීමට හෝ තිබෙන ආකර්ෂණ ශක්තිය වැඩි කිරීමට හේතුවක් වීම නිසා විඤානය නමැති ආකර්ෂණ ශක්තිය මගින් නාම සමග රූප නැවතත් ගැටීමට සැලැස්වීම (අවිද්‍යාව/ මුලාව සහ තන්හාව/ කැමැත්තෙන් ඇලීම නිර්මාණය වීම) මගින් එම රූප, වේදනා, සංඤා, සංස්කාර සහ විඤාන වල චක්‍රීය ක්‍රියාවලියක් නිර්මාණය වීම (සිත නිර්මාණය වීම) සිදුවිය හැකි පරිසර තත්වයක් යටතේදී නිර්මාණය වූ ඒ ක්‍රියාවලිය තවදුරටත් ඇලීමට නැඹුරු වෙමින් යෑමේදී ඝණ ශරීරයක් සහ ඉන්ද්‍රියන් නිර්මාණය කරගන්නා අතර පංච උපාදානස්කන්ධයේ ඇලීමේ ශක්තියට අනුව ශරීරයෙන් ශරීරයට ගමන් කරන සත්වයෙක් බවට පත්වෙන්න හැකියාවක් තියනවා.


මැවුම් කරුවෙකු නොමැතිව විශ්වයේ පැවැත්ම ගැන මං හදපු වීඩියෝ එකත් බලන්න: https://youtu.be/qy2v_uI7trM

No comments:

Post a Comment